Coronaviruset och publika evenemang – uppdatering 12 maj: Återköp av biljetter – Konsumentverkets yttrande och Svensk Lives kommentar
Konsumentverket: Kunden har rätt att få pengarna tillbaka
Den som köpt biljetter till evenemang som ställts in på grund av pandemin har rätt att få pengarna tillbaka. Det konstaterar Konsumentverket nu i ett yttrande. Med inställt evenemang likställer man även flyttade:
”Många företag och organisationer försöker förmå konsumenterna att acceptera ett presentkort, en voucher eller ett löfte om att evenemanget istället hålls vid ett senare tillfälle – men Konsumentverkets ståndpunkt är tydlig: konsumenten har rätt att få pengarna tillbaka”.
Myndighetens vägledande beslut innebär att arrangörer inte kan kompensera köpta biljetter med enbart presentkort eller liknande. Däremot finns det inga hinder för att erbjuda kunden ett tillgodohavande. Det är dock upp till konsumenten att välja om erbjudandet accepteras.
När det gäller evenemang hänvisar myndigheten till en bilaga till avtalsvillkorslagen.
Läs mer om Konsumentverkets yttrande [HÄR]
Svensk Live kommenterar:
Svensk Live har kontaktat regeringen för att få till en tillfällig lagändring avseende återköp av biljetter vid framflyttade evenemang med syfte att köpt biljett ska gälla till det senare datumet. Konsumentverkets beslut är nu vägledande om inte regeringen ändrar detta i enlighet med vad vi vill.
Det som återstår så länge som nuvarande lag gäller är att vädja till biljettköparen om att behålla biljetten och kanske uppmuntra dem att göra så genom att t ex ge dem något extra. Det också viktigt att bestämma en rimlig tidsgräns om hur länge biljetterna kan återlösas. Om konsumenten inte har löst in sin biljett innan det datum som man satt gäller biljetten till det nya datumet, vilket ju bidrar till att man vet sin likviditet och försäljning till den framflyttade konserten.
Följ Svensk Lives arbete i samband med Covid-19-epidemin [HÄR].