Pop-up City: Livemusik i tomma butikslokaler ska visa kulturens roll i staden
Tomma butikslokaler i Helsingborgs city blir scen för livemusik under tre tillfällen i vår. Det är satsningen Pop up City som vill diskutera hur kultur kan vara en motor i stadsutvecklingen.
Hur ser framtidens stadskärnor ut när internethandel och hemmakontor utmanar både butiker och lunchrestauranger? Med projektet Pop up City startar en diskussion om kulturens roll för att skapa ett attraktivt centrum i Helsingborg.
– Vi kommer bland annat att synliggöra hur livemusikens förutsättningar ser ut och hur kultur kan driva stadsutveckling. Ett av målen är nya samarbeten mellan arrangörer, artister, fastighetsägare och handeln i Helsingborg för att få liv, konst och musik i city, säger Måns Katsler, projektledare från Skånsk Live som är ett regionalt nätverk för livmusikarrangörer.
Under våren kommer satsningen genomföra pop-up evenemang med livemusik i outnyttjade butikslokaler i Helsingborg.
Projektet drivs av Svensk Lives regionala nätverk Skånsk Live, i samarbete med The Tivoli, HBG City, Studiefrämjandet och Helsingborgs Kulturförvaltning, med stöd från Region Skåne.