Hur ska vi komplettera våra gig och lokaler med hjälp av livestreams!?

Välkommen till en uppstartspanel den 19/5 kl 13-15 med Svensk Live och Streamify för att undersöka hur vi kan uppdatera våra spelställen till att vara både fysiska och digitala scener. Under två timmar kommer vi diskutera och inspireras kring vad som är möjligt och hur vi kan hitta fler tillfällen för gig och pengar in i våra tomma kassor under, och efter pandemin.

Detta är startskottet för ett projekt som kommer fortgå fram till Svensk Lives Framtidsforum i September. Efter denna panel så kommer det finnas ett anmälningsformulär för att ansöka om att ingå ett gratis utvecklingsprogram med Streamify.

– Vi vill utveckla marknaden för livestream och liveshopping ihop med proffsen. Därför investerar vi såklart i att göra detta rätt från början och lyssnar till alla frågor och funderingar för att kunna komma snabbare framåt med de produkter och viljor som finns. Vi vill utveckla ett såpass enkelt och roligt redskap så vi alla kan tjäna pengar trots vi lever i en tid när vi inte får göra det vi är bra på, säger Jonas Fläckerud, affärsutvecklare på Streamify

Under panelsamtalet kommer vi ifrågasätta vad våra fans vill ha och hur vi som arrangörer kan skapa våra egna digitala kanaler där vi äger 100% av innehållet och kan hitta nya intäktskällor inom det digitala landskapet samtidigt som vi arrangerar traditionella gig. Kan Trädgårdsföreningen jämföras med Netflix? Kan en festival jämföras med Fotbolls EM? Kan vi starta upp alla tomma Folkparker eller bygdegårdar igen? Vad är bra content vs sämst content?

Utifrån de inkommande anmälningarna så kommer fem medlemmar väljas ut för att ingå en fokusgrupp som får gratis utbildning och support i att bygga sina digitala kanaler. Samtidigt som vi sinsemellan diskuterar nya integrerade affärsmodeller för digital närvaro av fans till banden eller till platsen. Vi kommer ha en månatlig workshop och kontinuerlig support helt gratis till de utvalda arrangörerna från maj-september. Kravet från de utvalda är att göra 5st sändningar under perioden för att få fakta för våra teser.

– Kriser kan skapa utveckling och behov av att tänka om. Vi kan ju gissa att resemönster kommer att ändras och behovet av att skapa olika typer av upplevelser ökar. Hur ska vi möte framtiden? Här kan det digitala och det fysiska komplettera varandra, säger Joppe Pihlgren.

Streamify är en gratis tjänst som tjänar pengar när arrangörer tjänar pengar så det finns inga uppstartskostnader för någon som är nyfiken på att testa göra livestream, kanske t o m testa liveshopping av unika gig, merch, matuppleverlser eller guidade turer. Vem vet vad fans vill ha i det uppdämda behovet av att få höra live eller för den delen vara med att bygga upp en än starkare livescen över hela Sverige!?

Program för den 19 maj

13.00 – 13.45 Introduktionsamtal mellan Joppe Pihlgren och Jonas Fläckerud
13.45 – 14.15 Inspirationsamtal med Streamify´s VD Johan Klitkou + gäst
14.15 – 14.30 Samtal med några medlemmar som har påbörjat den digitala närvaron.
14.30 – 15.00 Gruppdiskussion med QnA + Uppstart av ansökningsperioden.

Anmälan

Anmäl dig till mötet genom att maila jonas@streamify.io.